FANDOM

Dzień dobry, dobry dzień! Witamy w kolejnym Kąciku fanonu!

Zastanawiacie się pewnie, o czym można właściwie pisać w sekcji poświęconej martwej części naszej Wikii – bo, nie oszukujmy się, fanon jest martwy już od dłuższego czasu i nie wygląda na to, by miał się szybko podnieść. Ja też się zastanawiałam i wraz z Panią Redaktor Naczelną postanowiłyśmy utworzyć tutaj małą konkursową rewolucję. Dlaczego konkursową, zapytacie? Konkursy są nierozerwalnie powiązane z fanonem – one-shoty, fanarty, postacie fanowskie – to wszystko przecież jest fanon, a właśnie na tych rzeczach opiera się większość konkursów. Osoby przebywające dłużej na Wikii mogły jednak zauważyć, że i te konkursy nie cieszą się ostatnimi czasy zbyt dużą popularnością. I stąd ta rewolucja, która być może pomoże się podnieść nie tylko konkursom, ale i fanonowi.

Postaram się wytłumaczyć wszystko w jakimś określonym porządku, żeby nic się nie pomieszało.

Zacznijmy od tego, że konkursy będą się odbywać co dwa miesiące, bo i co tyle wydawana jest gazetka. Zatem w każdym Kąciku fanonu pojawi się zapowiedź nowego konkursu. Następnie do końca danego miesiąca będą przyjmowane prace użytkowników. Drugi miesiąc zostanie poświęcony na wyłonienie zwycięzców, zaś w kolejnym numerze gazetki ogłoszone zostaną wyniki, a także pojawi się zapowiedź następnego konkursu. Mam nadzieję, że schemat jest zrozumiały, ale jeśli nie, to nie martwcie się – przy każdym konkursie zostaną podane odpowiednie terminy.

Na chwilę obecną wyróżnione zostały następujące rodzaje konkursów:

  • pisarskie – mowa tu głównie o one-shotach, lecz może kiedyś zostanie to rozszerzone o inne formy,
  • rysunkowe – głównie fanarty, pojawiła się idea konkursu na komiks, lecz na razie wymaga ona dokładniejszego przemyślenia,
  • OC – tu przewidujemy dwa rodzaje: zwyczajny konkurs na OC oraz konkurs z dodatkowym warunkiem. Przykładowo: postać musi być dorosła,
  • roleplay – w grupach od dwóch do czterech osób na zadany temat, z tym że ten konkurs ma jeszcze inne charakterystyczne cechy, do których wrócę później,
  • graficzne – na okładkę do gazetki (pomysł wstępny, do konkretniejszego ustalenia).

Do każdego konkursu będą przypisane konkretne nagrody, na które w tej chwili składają się:

  • recenzje – dostępne jedynie przy konkursach pisarskich, opcjonalnie przy roleplayach,
  • okładki na zamówienie – mowa tu o okładkach typowych dla Wattpada, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by taką okładkę umieścić po prostu na swoim blogu tutaj, na Wikii,
  • rysunki na zamówienie,
  • zaprojektowanie profilu,
  • zaprojektowanie podpisu.

Ponadto każda osoba, która znajdzie się na podium lub otrzyma wyróżnienie, otrzyma:

  • kolorowy nick – kolor na życzenie, przyznawany aż do rozstrzygnięcia kolejnego konkursu,
  • plakietkę na profil – z informacją o tym, jakie miejsce i w jakim konkursie zdobyła, przyznawana aż do rozstrzygnięcia kolejnego konkursu z tej samej kategorii,
  • wyróżnienie zwycięskich prac na Wikii – na stronie w głównej oraz w gazetce,
  • udostępnienie zwycięskich prac na wikiowych mediach społecznościowych – Facebooku oraz na Wattpadzie.

W tej chwili zapewne pojawia się pytanie, jak taką nagrodę zdobyć. Dlatego teraz objaśnię system oceniania oraz przyznawania nagród.

Będą dwie formy oceniania: trzyosobowe jury oraz głosowanie społeczności. Głosowanie społeczności to dokładnie to, co większość z Was zapewne dobrze zna z poprzednich konkursów – prace użytkowników zostaną umieszczone w wątku, gdzie będzie można zagłosować na te, które najbardziej się Wam spodobają. Sposób przyznawania głosów jednak ulegnie zmianie, lecz to zostanie wytłumaczone przy okazji pierwszego głosowania. Jury zaś ma decydujący głos w wyłanianiu zwycięzców. W jego skład wchodzą: Akodone – jako Redaktor Naczelna Gazetki, a także przedstawiciel administracji, SzygoraNysz – jako jedyny wybrany w naborze recenzent oraz ja, Ellexa526 – jako autorka Kąciku fanonu. System oceniania wygląda następująco: jury w dyskusji wspólnie wybiera trzy zwycięskie prace (dodając do każdej uzasadnienie, rzecz jasna), a w tym samym czasie trwa głosowanie społeczności, w którym zwyciężyć może tylko jedna praca. Po zakończeniu głosowania i oceniania przez jury kolejność miejsc ustala się według zasad:

Jeżeli w głosowaniu społeczności zwycięży praca, która:

  • na wybranym przez jury podium zajmuje drugie lub trzecie miejsce, przesuwa się ona o pozycję wyżej,
  • znajduje się poza wybranym przez jury podium, otrzymuje ona trzecie miejsce, zaś ta, którą jury wcześniej umieściło na trzeciej pozycji podium, dostaje wyróżnienie,
  • zajmuje pierwsze miejsce na wybranym przez jury podium, układ miejsc pozostaje bez zmian.

Nagrody przyznaje się następująco: osoba z pierwszego miejsca wybiera z puli wszystkich nagród przeznaczonych dla danego konkursu jedną pozycję. Następnie osoba z drugiego miejsca wybiera z tego samego zbioru pomniejszonego o pozycję wybraną przez osobę pierwszą. Trzecie miejsce – analogicznie. Wyróżnienie jednak ma wybór jedynie pomiędzy projektowaniem podpisu a projektowaniem profilu. Ponadto wszyscy zwycięzcy otrzymują wymienione wcześniej nagrody dla każdego, kto zdobył jakieś miejsce lub wyróżnienie. 

W przypadku roleplayów będzie tylko jedna zwycięska grupa wyłoniona w głosowaniu na forum, a poza możliwą recenzją pracy każda osoba z grupy będzie mogła wybrać sobie zaprojektowanie profilu lub podpisu. I, mimo wszystko, to na razie tylko wstępny pomysł, miejcie to na uwadze.

I jako że kwestia jury może wzbudzić pewne wątpliwości, od razu wyjaśniam – to my będziemy mieć decydujący głos w wyłanianiu zwycięzców, dlatego że to my będziemy dla nich tworzyć nagrody. My będziemy recenzować, rysować obrazki na zamówienie czy projektować profile (rzecz jasna z podziałem na to, kto jest w czym najlepszy), zatem to nasz głos będzie miał większą wagę. 

To by było na tyle! Mam nadzieję, że wszystko jest zrozumiałe, lecz jeśli nie, można zadawać pytania w komentarzach poniżej. Na wszystkie chętnie odpowiem. A poza tym, chciałabym jeszcze zaznaczyć, że niektóre rzeczy zostaną konkretniej wyjaśnione przy okazji poszczególnych konkursów, więc się nie martwcie, jeśli na razie coś jest dla Was niejasne.

A skoro już przy tym jesteśmy – już w tym numerze mam przyjemność ogłosić pierwszy konkurs! 

Będzie to konkurs pisarski, konkretnie na one-shot. Tematem jest „Sylwester”. Praca nie powinna być dłuższa niż pięć tysięcy słów. Jeśli przekroczy tę granicę o kilka- kilkadziesiąt słów, nic się oczywiście nie stanie, ale prosimy bardzo, aby trzymać się tego wymagania. 

Prace mogą być umieszczone na blogu użytkownika na Wikii, w udostępnionym dokumencie w Dokumentach Google lub na Wattpadzie.

Prace można wysyłać:

  • na tablicy kogoś z jury (Akodone, Nysza lub mojej),
  • w wątku na forum (*tutaj będzie link*),
  • w prywatnej wiadomości na Discordzie kogoś z jury (Akodone#3855, SzygoraNysz#5077, Ell#5704),
  • na gazetkowego mejla: gazetka.mlwikia@gmail.com,
  • w wiadomości prywatnej na gazetkowym Wattpadzie, jeśli Wasza praca znajduje się tam.

Każda praca powinna posiadać tytuł, zaś każde zgłoszenie dokonywane poza Wikią musi obowiązkowo zawierać nick autora na Wikii.

Terminy:

  • Prace można zgłaszać do 01.01.2020r., do godziny 23:59.
  • 02.01. zostanie otwarte głosowanie na forum.
  • 31.01. o 23:59 nastąpi koniec głosowania. 
  • Na początku lutego, w kolejnym numerze gazetki ukaże się informacja o zwycięzcach oraz zapowiedź nowego konkursu. Zwycięzcy także będą mogli wtedy wybrać swoje nagrody. 

UWAGA! Ze względu na obowiązki, które czy chcemy, czy nie, wszyscy posiadamy, jury zastrzega sobie na zrobienie nagród czas minimum jednego miesiąca. Ponadto każda osoba zgłaszająca swoją pracę na konkurs, automatycznie wyraża zgodę na udostępnienie jej pracy na gazetkowych mediach społecznościowych w razie otrzymania któregoś z miejsc. Oczywiście przy każdej pracy pojawi się nick autora i odpowiednia informacja o prawie autorskim.

Co można wygrać?

  • recenzję – zgłoszonego one-shota lub dowolnego innego one-shota,
  • okładkę – do dowolnego opowiadania,
  • rysunek na zamówienie,
  • projektowanie profilu,
  • projektowanie podpisu.

W razie pytań można do mnie śmiało pisać, obojętnie czy w komach tutaj, na tablicy, czy na Discordzie.

Dobrze, to by było na tyle. Zapraszam wszystkich serdecznie do wzięcia udziału i życzę miłej zabawy oraz powodzenia w tworzeniu!

Do zobaczenia w kolejnym numerze!